Setiap orang ada kelebihan dan kelemahan tersendiri..no one perfect in this world..so appreciate what we have

Wednesday 12 August 2015

PENGALAMAN BERSALIN BABY FIRST

Alhamdulillah 1/8/2015 lahirnya sorang puteri sulung bernama Nur Humaira Azzahra.Hari nie tgok baby tk merengek sgt so kita spend time utk menulis blog tumpang masih teringat detik melahirkan dia hehe.Okey..sebenarnya banyak jugak tanda bersalin awal yang aku rasa 2 3 minggu tp aku jenis buat tktaw..still berjalan jalan dgn twin, shopping sana sini.Tengah twin drive tiba rasa menyucuk2 kt bawah kgkang tp buat donno lg sbb nk berjalan tu lg pnting haha.Sampailaa 31/7.

31/7
Malam tu rasa sakit perut tp buat tktaw sebab tk berapa cinstant sakit tu dtang sbb nurse kata kalo cmtu Braxton Hicks jea means contraction palsu.Ok so kita pon tido dgn nyenyaknya.Tido nyenyak tu xbersalin lg laa haha.Pagi tu bangun kui 9 gitau kt twin dgn mak kata td mlm sakit perut.Tp lebih kpd nk berak haha so buat tktaw jugaklaa.Sampaila time mandi.Masa mandi tu masa kencing ada darah sikit turun sekali.Okey..salah satu tanda nak bersalin adanya turun kendir darah.Aku pon apa lg gtaw mak laa kata ada trun darah lendir.Tp seciput jea..Tggu lg..perut tk rasa sakit sgt dah ..biasa2 jea..blh lg laa makan snickers 2bar hehe..Kemas-2 beg baby n beg kite standby laa gayanya hehe..

Time makan tghari ku rasakan sakit sikit2 tp still lalu makan haha..gtawlaa kt mak n adik kata kena g hospital laa rasa..mcm rasa sakit jugk sikit2...kemas beg segala mcm dgn air zamzam,snickers xdan nk grab hehe.Ayah pecut laa keta..siap suruh amek kerusi roda bgai..aku kta 'no need' .Kuat lg berjalan sbb tiba2 masa sampai hospital ketaw sgt sampai dh xrsa sakit plak dah adoii malu pon ada.Sebelim tu doctor cek CTG n cek bukaan berapa cm.Ctg tu agak lama sampai aku pon ngntuk teramat2 laa..nk tido tp doc duk mai cek selalu plk..pastu nadi aku laju sgt katanya..duk ulang byk kali laa cek.Rupanya nadi tu sbb aku ketaq sgt frst time masuk hospital haha.Doctr laki plk tu muda sgguh aku tgok siap blh ajak sembang lg.Katanya umah dy tk jauh dgn umah aku.Ok abaikan laa dkt ke jauh haha..No contraction masa cek CTG..malunya rasa..pastu cek VE.VE ni tkleh blah sbb doc masuk 2jari kt bawah nk cek bukaan.Aku ingat VE ni seluk sat jaa rupanya dkt sminit gak dy duk korek2 apa tah kt dlm.Ok baru 1cm.Bagi aku 1cm tu cm xde bukaan lg.So decide balik laa xmo r stay wad.

Bila otw balik mula plak dah rasa cntraction tp still mampu bergelak tawa sbb dh ready beg segala nk stay hosp rupanya no cntraction lg.Xpelaa..Balik tu trus tido.Bangun tgok mak dh buat cucur cempedak.Sedappnya lahai tringat time skrg ni..Makan berulas2 sebab tkut bersalin nanti tk merasa laa cucur cmpedak.

Lepas makan segala , aku duk laa dpn tv sambil tgk al kuliyyah hukum ambil gambar bayi masa berpantang kot tk silap aku laa haha..cm kena plak dgn situasi aku masa tu.Sambil tgok tu aku dh rasa cntraction makin kuat dari td tp aku buat tktaw lg.Sampailaa kul 11 malam time to sleep.Mesej husbnad sbb dy dh ambik tiket bas balik kedah malam tu sbb aku rasa mmg nk bersalin dh ni so husbnd stndby.

Malam tu..ehh bukan mlm,,pagi dlm kul 2 pg aku tkleh tido dah..sakit tu memulas2 dh dtang setiap 10minit..bila sakit tu dtang sakit sgt2 ,mmg xmmpu sgt nk tido tp mgntuk sgt so try laa tido jugak.Kalo sakit tu dtang terjaga.Camtulaa sampai kul 3 pg aku tk thn jugak rasa.P bilik twin gtaw kata sakit sgt dh rasa ni.Dy ajak p hosp tp aku tkmao lagi konon nk tgggu subuh,tkpalaa alhmdulillah sampai jugak subuh.Tgha smbhyang sbuh cntraction dtang,Ya Allah sakit teramat sgt tp thn n selesai jgk solat sbuh.

1/8/2015
Lepas subuh ayah gn adik teman g hosp n husbnad pon msg kta dh smpai,dy mandi kt umh dy dulu trus dy ke hospital.Otw ke hospital hnya mmpu berdoa mnx dipermudahkan semua,lancar bersalin.Sampai tu cek plak CTG n VE.Kejap je cek CTG n ada cntraction banyak dah.Cek plak VE. Mula tu doc laki y nak cek,ok aku takmao kalo doc laki,aku gtaw doc pmpuan xde ke? So diorg pggil doc pmpuan,Alhmdulillah lega.Cek bukaan dh 5cm so tukar2 baju trus nurse tolak ke labour room kul 630 pg.Husband sampai dlm kul 7. Dlm labour room aku dipasang CTG sekali lg sampai bersalin, Kul 8 rasanya cntraction datang makin kerap and nurse sediakan gas apa tah utk kita sedut. Gaas ni memang mengkhayalkan gilerr even sakit tu ada jugak kalo sedut byk kali pon. Part seram sekali bila aku rasa makin truk dah sakit aku ni,aku mnjerit meroyan segala tp sorang urse pon xmsuk tgok.Katanya anak pertama lmbat bukaan nya. Sampaila satu tahap aku teran sorg2 aku kt dlm tu tnpa sorang pon nurse. 3 4x aku teran suara aku dgr sampai ke luar,terus segerombolan nurse dtang.Boleh plak tnya 'adik teran ka' 'yalaa teran r nie sbb dh nk berak sgt dah ' diorang pon kalut r pakai sarung tgn segala sbb mmg dh bukak pon.Tengah2 teran tu aku dgr nurse pgil husband aku masuk.Alhmdulilah setelah 2 minggu tk berjumpa aku tgok husbnad masuk.Dy tk berapa bg smgat sgt haha taktawlaa sbb aku mmg lalok gila2 punya..xlrt agkt mata sgguh masa teran tu.Aku teran berkali2 tp baby masuk balik.So nurse terpksa gunakan vacuum sebab baby dh lemah.Husband kena keluar masa tu sbb vacuum.Alhmdulilah keluar jgk baby kul 9 45.Sgt teruja bila nurse letak atas perut.Part menyeramkan xhbes lg..Paling seram bila kena jahit hidup2..Masayaallah tk trgambar cmna kena jahit 3 lapisan.Mnjerit meraung gilaa dlm tu.Lama sgguh aku rasa kena jhit tu pastu nampak doc laki masuk.Malu gilaa dy blh tgk sesi jahit tu..langsung tk hormat patient.

Selesai dlm kul 10 kot aku pon xsure sbb sesi jahit lg lama pada sesi teran.Settle smua dah slesai nurse bg mnum milo sbb tgk keadaan aku y sgt lembik.Kesian husband dari kul 7 sampai kul 12 tggu aku kt ruang mnuggu sementara aku dipindahkan ke wad.

Sampai wad memang aku lalok tersgt2 akibat sedut gas trlalu bnyk masa jahit tu.Nk bgun dari katil pon tk larat sampai kena husband agkatkan dr ktil nk tukar pad smua.Memang lembik trsgt2 dgn tk makan apa lgsung pg tu.So aku decide tido kejap.Alhmdulillah 1/8 lahitrnya zuriat Mohd Azhari.


No comments:

Post a Comment

xkan baca jew..komen r ..:D